senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Wednesday 14 July 2010

zikRULLAH...mengingaTi ALLAH...


Pengertian zikir adalah mengingat Allah atau menyebut Allah. Sekiranya kita sentiasa berzikir, sudah tentu kita selalu menyebut dan mengingati Allah...teTaPi adakah kiTa benear-benar mengingaTi ALLAH atau cUma leka pada niKmaT dUnia??

Ketahuilah bahawa di dalam Al-Quran terdapat banyak ayat yang menganjurkan supaya kita sentiasa berzikir mengingati Allah SWT seperti tertera dalam surah Al-Baqarah ayat 152:

"Maka berzikirlah kamu akan Aku supaya Aku menyebut akan kamu dan syukurilah olehmu akan Aku dan jangan kamu ingkari akan (nikmat Ku)"

Dalam surah Al-Anfal ayat 45: "Ucapkanlah olehmu akan Allah dengan sebutan yang banyak supaya kamu beroleh kemenangan" Juga dinyatakan dalam surah Ar-Ra'd ayat 28: "Orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan zikrullah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram."

Manakala Rasulullah SAW pernah bersabda: "Tidak duduk satu jamaah mengucapkan zikrullah, melainkan (di tempat itu) sudah dikelilingi malaikat yang dipenuhi rahmat dan diturunkan kepada mereka sakinah atau ketenangan hati."

Perlu diketahui pula jika seseorang yang tidak pernah berfikir dan mengingati Allah, maka Allah SWT akan menurunkan syaitan sebagai teman dalam hidupnya.


Allah SWT berfirman di dalam surah Al-A'raf ayat 204: "Barang siapa yang berpaling akan zikir kepada Allah, maka kami turunkan kepadanya syaitan yang terus menerus menjadi kawan seiring baginya."

Dengan demikian betapa tinggi fadhilat daripada zikir itu, di samping mendapat pahala daripada Allah SWT. Bagi yang membaca, hatinya akan menjadi tenteram dan penuh sakinah dalam kehidupannya

cariLah sakinah daLam meniti hari-hari yang mendaTang..ketenangan jiwa...keredhaan ILLAHI...



No comments:

Followers