senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Saturday 24 July 2010

sUnyi kan hidUp yang sementara ni...


biLa haTi dah sUnyi..


Kehidupan merupakan satu medan yang tidak terjangka aturannya. Segala sesuatu menurut perancangan Allah. Namun bukan bermakna kita tidak boleh merancang kehidupan yang kita kehendaki. Perasaan yang hadir juga silih berganti. Adakalanya kita gembira, adakala kita sedih. Itulah uniknya manusia, punya perasaaan dan hati yang terkesan dengan keadaan persekitaran. Cuma, di sinilah kebijaksanaan manusia diuji, bagaimana untuk kita berinteraksi dengan perasaan-perasaan itu. Ramai yang tewas dalam mengemudi hati. Kita? Pastinya tidak mahu tewas...


Ada yang bertanya, pernahkah saya sunyi Jawapan saya, pernah dan banyak kali. Saya juga manusia seperti kalian. Perasaan ini muncul dan berganda apabila saya berjalan sendirian. Ketika itulah saya merenungkan. Sunyinya saya. Sedangkan hidup saya dipenuhi dengan kehadiran teman dan mereka yang memberi sokongan tapi kerana tamaknya hati dan rindukan kehidupan masa lalu, sunyi berubah pada sedih. Tapi inilah penyakit tidak bersyukur saya kira. Kadangkala saya sendiri tidak mampu menafsirkan perasaan itu. Ia hadir dan berlalu pergi. Alhamdulillah tidak kronik. Hatta bila sunyi inilah, saya mula rindu gelak tawa keluarga, adik-adik saya bahkan teman-teman rapat saya.

Namun saya tidak membiarkan perasaan sunyi itu membunuh semangat saya,membunuh siapa saya yang sebenarnya. Saya cuba manipulasi kesunyiaan yang ada. Biar ada manfaat untuk diri. Ada ketika kesunyian akan membunuh semangat kita. Sunyi yang bagaimana? Kesunyian yang mana kita rasa semua orang menjauh kita dan mungkin terasa semua orang tidak menyayangi kita. Oh itu harus dijauhkan. Bahkan wujud juga kesunyiaan yang membunuh potensi kita bekerja. Seperti kita rasakan kita hidup tanpa sokongan teman, padahal hakikatnya ramai yang mendoakan kita tanpa kita menyedarinya. Semua ini mainan syaitan. Syaitan menyibukkan kita supaya melayani perasaan agar kerja menambah pahala tergendala. Tukarkan segala bisikan itu menjadi satu dorongan positif. Katakan pada diri, sebenarnya syaitan itu cemburu untuk melihat diri menjadi manusia yang hebat.

Kalaulah kita rasa sunyi tanpa kawan maka tugas kita adalah mencari kawan. Kawan yang mampu mengingatkan kita pada Allah dan faham akan tujuan kita hidup di muka bumi.

Saya selalu mengubat kesunyian-kesunyian itu dengan mendidik diri bahawa saya memang akan sendiri, berteman sepi di alam kubur nanti. Dan sesungguhnya saya hanya ada Allah. maka di dunia ini, berpeluangkan masa yang ada wajarlah dioptimumkan penggunaan dengan berkhidmat pada masyarakat, menyibukkan diri dengan amal islami hatta menyiapkan diri dengan bekalan untuk ke negeri abadi. Inilah ubat untuk merawati sunyinya kita di dunia ini.

Ya, sebelum terlupa, ada juga yang mendefinisikan sunyi itu apabila putus cinta. Ramai saya kira menghadapi situasi ini. Putus cinta dengan manusia punya impak yang lebih besar dewasa ini kerana rata-rata pemuda-pemudi disogok indahnya cinta dunia. Kalau dulu disebabkan cinta, mandi tak basah, tidur tak lena tapi sekarang terus makan tidak mahu, tidur pun terganggu. Asyik terkenangkan si dia. Hatta ada yang sanggup bunuh diri. Namun ketahuilah, putus cinta dengan Allah akan mengundang kesunyian bertemankan panasnya api di ruang akhirat sana. Moga kita dijauhi dari azab api neraka.

Andai rasa sunyi, gunalah peluang itu mendekati Allah. Adakala, kita perlu keluar dari kelompok manusia untuk muhasabah diri. Di mana kurang, di mana silap, di mana lemahnya kita dalam menghidupkan sebuah kehidupan.

Terpanggil saya untuk menulis tentang sunyi bukanlah saja saja. bahkan saya dapat rasakan makin ramai remaja akan menaip 'bila hati sunyi' di ruangan carian di google mahupun yahoo. setidaknya mereka atau kalian yang menaip kalimah itu. tidaklah terpedaya dengan ajakan-ajakan yang tidak membina iman. Ketahuilah ubat paling mujarab untuk mengubat sunyi adalah Allah. Bagaimana? Mari kita senaraikan apa yang boleh kita lakukan.
  1. Berlindunglah dalam rumah Allah iaitu masjid, agar hati dekat dengan-Nya
  2. Bertemankan Al-Quran setiap masa
  3. Berukhwahkan sahabat yang sentiasa mengingatkan diri pada Allah
  4. Bermalam dengan tahajud yang mengubat resah di jiwa
  5. Hargailah setiap peluang dengan keluarga

Dalam mengatur kehidupan yang sememangnya banyak cabaran dan halangan. Hati kita diganggu dan diasak. Manusia itu lemah dan perlu mencari sumber kekuatan. Hatta ilmuan agama juga dihimpit celarunya perasaan. Namun ubatnya masih memerlukan Allah.

Ibnu Al-Jauzi berkata : Suatu urusan menghimpitku membuatku cemas dan gelisah berlarutan. Aku terus berfikir mencari jalan penyelesaian dari kecelaruan itu dengan berbagai cara dan usaha. Tetapi aku tidak menemukan satu penyelesaian pun untuk keluar darinya hingga ada sebuah ayat yang menawarkan kepadaku, ayat itu adalah:

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar."

(Surah At-Talaq : 2)

Semoga... kegembiraan kita, kesedihan kita, kesunyian kita dan kegelisahan kita dihubungkan kepada Allah. Isilah ruang masa yang ada dengan bekalan yang tidak putus ke negeri abadi. Wallahu'alam...


No comments:

Followers