senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Friday 18 June 2010

mengenang pengOrbanan baPa kiTa di hari baPa..



Secara ringkasnya di antara peranan bapa mengikut perspektif Islam adalah:

1. Bapa adalah ketua keluarga, pelindung isteri dan anak-anak. Sebagai pelindung keluarga dan ketUa unit masyarakat yang paling kecil ini..

2. Seorang bapa berkewajipan mengawal, membimbing, menentukan tugas, menyelaraskan keluarga, berusaha mencari keperluan hidup keluarga dan berusaha menyediakan faktor-faktor kebahagiaan dan keselamatan keluarganya..

3. Bapa juga wajib menyediakan rumah kediaman, pakaian dan makan minum keluarga. Dia wajib mengajar anak isterinya dengan hukum-hukum agama..

4. Pentadbiran seorang bapa di dalam rumahtangga hendaklah berdasarkan sifat rahmah iatu kasihan belas, baik, adil, berakhlak dan contoh yang baik kerana dia bertanggungjawab di hadapan Allah S.WT. terhadap keluarganya...

Secara keseluruhannya peningkatan nilai murni di dalam kehidupan isteri dan anak-anak bergantung kepada kualiti seorang suami atau bapa. Selamat menyambut hari bapa kepada semua dan kepada bapa-bapa semua, mungkin boleh ‘relook’ amanah dan tanggungjawab yang telah di berikan kepada kita semua dalam berumahtangga, mana tau kot-kot ada yang terlepas pandang.


sayangiLah baPa anda...selamaT haRi baPa kepada semUa bapa2 di selUruh dUnia....anak2 adalah anUgerah dan amanah dari ALLAH..


No comments:

Followers