senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Saturday 26 June 2010

ketenangan..sUkar diperolehi??



satU hari..akU berbUaL dengan seSeorang yang akU panggil abaH...

taK sedar terlaLu lama berbUal,jam di dinding sUdah pUkuL 3 pagi..beginilah rUtinkU biLa di rUmah..sentiaSa mendampinginya..memang banyak tegUran beliaU yang akU perOleh, tegUrannya untuk membeTulkan mana yang salah....akU masih menTah dalam hidUp ni..akU akUi..maSih banyaK kesilaPan yang akU lakUkan...

seRonok berbUal dengan beliaU....banyaK naSihat yang akU dapat dari beliaU...beliaUlah idOLa akU..


ya, walaUpun dia bUkanlah seOrang lUlusan ijAzah, maSter mahUpun pHD yang biaSanya jadi uKuran menilai kepandaian dan kehebaTan seSeorang,,tapi kata-kata beliaU membUat akU begitU kagum dengan cara beliaU berfikir..



cUma sekadar berkOngsi la kan...

katanya, dalam maSyarakat sekarang...kiTa memang patUt bUat baik, kalau kiTa tak tolong orang, maSa kiTa sUsAH, agak-agak ada tak orang nak tOlong ?? barU kiTA yang meminTa-minta...

taPi, kalaU dah bUat baik kat orang, jangan pUlak asyiK nak mengUngkiT..orang taK sUka.. ye la kan, dia sedaR dia dah terhUtang bUdi pada kITA..sOal dia nak baLaS balik ataU tak dan cara dia nak balaS tidaK patUt jadi perKara yang memeningKan kiTa..biarKan...

sebabnya, kiTa tOlong orang sebenarnya aPa yang kiTa nak?? nak daPat nama ? pangKaT ? ...kaLau kerana itu, itUlah yang kiTa dapat...taPi jiKa kita lakUkannya kerana ALLAH...sesUnggunya niKmaT dan dan ganJaran dariPada ALLAH tidak akan terhitUng oleh kiTa..

lalU akU bertanya " kenaPa orang sUsah nak ingat bUdi baik kiTa "

sePaTah jawapan yang kelUar dari beliaU..." manUsia "......

kenaPa??

manUSia ni sebenarnya sUsah kiTa nak cari yang aKan memahami kiTa...senang ceriTa, bUat baik kat orang jangan dUk ingat-ingat.. kalaU orang bUat jahaT kat kita pUlak, maafKanLah....

insyaALLAH kiTa aKan mendaPat sesUatU yang akU namakan sebagai 'keTEnangan'.......


wallahUalam...

No comments:

Followers