senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Tuesday 22 June 2010

infO untUk keSihatan menTaL...



prtama-tamanya...jangan seSekali kita yakIn dan percaya bahawa semUa orang aKan sUka akAN kiTa..

kedUanya...jiKa ada seOrang ataU beberapa orang tidak menyUkai kita, jangan fikir hidUp kita telah gagal atau hidUp kita telah berakhiR...



sebaik-baiK manUsia di muKA bumi inipUn iaitU nabi MUhammad (saw) sendiri pUnya mUsuh dan orang yang tidaK menyUkainya...



seSekali aku tertanya-tnya..

knaPa akU diUji?? knapa aku didUga??

ya..memang benar..

akU sering lUpa padaNYA, sering ingkaR larangannya.... dan seringkaLi akU lalai dlm melakSanakan sUruhannya..

dan sekarang??

biLa semaKin aku cUba dekatiNYA....semaKin aku diUji..shingga kadang2 akU rSe sperti sUdah tidak mmpU menanggUng semUa ini..

dan ini antara jawaPan yang sering kUdapat....

sabar nak..mUngkin ujian kiTA ini trlaLu kecil dibandingkan dengan ujian yang dilaluI oleh orang lain...

akU setuju sangat..sekadar ingin brkOngsi..akU ada seorang kawan...dan seKarang beliaU telah pergi bUat selama-lamanya meninggalkan aku..traSa sangat kehilangannya...kawan baiKku, syaZili..semoga rOh engkaU akan sentiasa dicUcuri rahmaT ALLAH..cePat atau lambat...akU jUga akan 'pergi' jUga sepertimU...

beliaU merUpakan seorang anak yang sOpan dan baik dan sntiaSa menjadi kebanggaan ibUbapanya ( baPanya telah meninggal ketiKa beliau berumur 11 thUn dan ibunya baru sahaja meninggal beberaPa hari yang lalU) , padakU, beliau juga merUpakan seOrang sahabat di kaLa akU suSah dan senang....sedeKahkan al-faTihah bUat mereka..

hidUp beliau banyak diselitkan dengan ujian..blUm puas brmanja dengan inSan brnama ' ayah ' , bliaU trpaksa akUr dengan prginya bapanya bUat selama-lamanya...tidak lama kmUdian...rUmah beliaU trbakar... hilang tmpat brgantUng, hilang pUla tempat brtedUh...dan banyaK yang menyuSUl dalam hidUp beliau hinggalah beliaU trlibat dalam kemalangan mOtosikal tahUn lalu..diwaktU hari raya aidilfitri, kiTa sedang brgembira..kelUarga beliaU pUla sedang sibuk beruLANg alik ke hOspital......

ya, memang orang selalU ckp ' sape yang nak hidUp suSah?? ' ' sape yang nak ada maSalah'...tetaPi apa yang selalU beliau ckp....pSti ada hiKmah disbalik segala yg brlakU dalam hdUp kita ni..tInggal yaKin pada ALLAH...

renUng2kanlah sahabat dan teman-temankU...akU masih meraSa kehilangan beliau dan akU yakin bahawa selagimana kita bernafaS dan berpijak di mUka bumi ini, kiTa akan selalu diuji dengan plbagai cUbaan..

bila ALLAH uji, tnda ALLAH kaSihkan kita...semakin kita kita diuji, semakin darjat kita diangkaT..kalau tak diuJI kita akan lalai...dengan nikmat dUnia ni....kalaU kita diUji kita akan menjadi semakin tabah dan matang tanPa kita sendiri sedar..


No comments:

Followers