senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Saturday 26 June 2010

cinTakah kiTa pada raSulullah ?



cUba kiTa renUngkan kembali.. ambil sejenaK maSa....sempUrnakah cinta dan kasih kita pada Rasulullah SAW atau hanya ungkapan di bibir cuma tanpa ada penghayatan di jiwa dan amal perbuatan..aPabila maUlidur raSul, sibUk berarak sambil melaUngkan selawaT ke ataS jUnjungan mUlia, Nabi MUhammad (saw)..taPi apa erTinya? Malu sendiri saya membicarakan tentang cinta pada Rasulullah..kerana diri sendiri jua tidak terlepas dari alpa menyempurnakan cinta pada kekasih Allah ini kerana lebih cinta pada kesayangan-kesayangan kita dan dunia yang fanaa ini..Astaghfirullah ala'dzim..


Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi. (Surah ali-Imran: ayat 31).



Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Demi jiwaku berada di bawah kekuasaan Allah, seseorang kamu tidak beriman sehinggalah dia mencintaiku (Rasulullah S.A.W) lebih daripada kecintaannya kepada anaknya, ayahnya dan manusia keseluruhannya. (Riwayat Bukhari dan Muslim).


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Tiga perkara sesiapa yang memiliki tiga perkara tersebut maka ia memiliki kemanisan iman: Mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada cinta kepada perkara lain... (Riwayat Bukhari dan Muslim).



RenUngan berSama untuk diri-diri kita yang alpa..nyatakan cinta kiTa ini pada Rasulullah dan hidupkanlah sunnah harian Rasulullah dalam kehidupan kita. Antara sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.


Kedua :
Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman...jangan biarKan al-QURAN itU sePi...berhabUk tanPa diSentuh..sesUngguhnya, ketahUilah....itUlah teman kiTa di kUbur kelak..

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah...insyaALLAH..hadis mengatakan, sesUngguhnya Nabi MUhammad tidak pernah sOlat berSendirian sePanjang hayatnya..kiTa pULa ?


Keempat :
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.. pahaLa sOlat dhUha adalah melebihi isi langiT dan bUmi..rebUTlah pahaLa ini sahabaT-sahabaT...

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari...sabda RaSulullah " akU berjanji , umaT akU tidaK akan miSkin keranan menderma" lihat, Nabi keSayangan kiTa dah berjanji sedemiKian, taKkan kiTa tak mahU percaya... baRangSiapa yang bersyUkur dengan reZeKi ALLAH yaKni dengan berSedeKah, ALLAH akan menambahkan lagi reZeki padanya..

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah...barangSiapa melaZimkan diri untUk beristigfar, aKan dikelUarkan dari segala maSalah dan diamPunkan dOsa-dOsa lalu..WAALLAHuALAM...


seKaDAR berpeSan sahabaT, kalaU kiTa bercinTa..kiTa akan sanggUp lakUkan segala-galanya pada keKasih kita bUKan?? kalau peremPuan, sanggUp berkOrban demi ''pakwe terSayang...dan jiKa lelaki pUla, sanggUp lafaZkan janji sehidUp semaTi mahUpun sUmPah setia...tapi biLa dah pUtus?? sia2 segalanya..percayaLah.... IsLam dah tetaPkan cara yang betUl mencari jOdoh , jangan trtiPu dengan tipU helah yahUdi dan caRa hidUp baRAT yang memenTingkan dUnia semata-maTa...sesUngguhnya seTiap yang bernyawa paSTi akan meraSai maTi....


No comments:

Followers