senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Sunday 25 July 2010

pengahyaTan kiTa akan bULAn syaaban


bULan syaaban ? sejaUh mana penghayaTan kiTa tentang bULan ini..renUngkanLah..

Sebagaimana yang kita maklum, bahawa bulan Rejab adalah bulan ujian, bulan Ramadhan adalah bulan latihan manakala bulan Syaaban adalah bulan persiapan...

Untuk itu marilah kita beramal untuk akhirat seolah-olah kita akan mati eSok hari dan jika untuk uSaha keduniaan mestilah kita anggap bahawa kita akan hidup selama-lamanya...ini tidak, maSih sUka bertanggUh dalam melaksanakan tUgaS temasuklah diri saya ini...sesUngguhnya syaiTan amaTlah sUka melengah-lengahkan manUsia agar terleKa dalam menjaLani kehidUPan seharian...

Segala pekerjaan yang baik janganlah ditangguhkan mengerjakannya sampai esok tetapi hendaklah dikerjakan sekarang juga dengan seberapa segera kerana nyawa dalam genggaman Allah S.W.T...

sepaTuTnya, sempena bulan Syaaban ini marilah sama-sama kita perbanyakkan amal soleh serta bertaubat kepada Allah S.W.T sebelum tiba ajal maut kerana sebagaimana yang kita maklum bahawa bertaubat itu merupakan satu kewajipan demi memastikan kita bersih dari dosa sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Bertaubatlah kamu semuanya kepada Allah S.W.T wahai orang yang beriman semoga kamu berbahagia". (Surah an-Nur:31)


oleh itu dalam hal ini hindarkanlah dari sifat putus asa atau beranggapan Allah S.W.T tidak mengampuni dosa kita lantaran terlalu banyak berbuat noda dan doSa.

Pernah seorang pemuda menangis dan pergi ke rumah Rasulullah s.a.w kerana dosanya yang banyak dan rasanya sudah sampai dikemuncak, tetapi akhirnya diampun juga oleh Allah S.W.T.

Dengan ini adalah penting bagi bertaubat kepada Allah S.W.T kerana orang yang bertaubat itu dianggap tidak mempunyai dosa lagi.


"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalannya). Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalannya)".

No comments:

Followers