senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Wednesday 20 October 2010

kiSah tentang seseOrang yang ingin sOLAT sUbuh...


Seorang lelaki telah bangun di awl pagi utk solat subuh di Masjid . Dia berpakaian, berwudhuk dan berjalan menuju ke masjid . Di tengah jalan menuju masjid , lelaki tadi terjatuh dan pakaiannya kotor.


Dia lantas bangkit, membersihkan bajunya dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudhuk, dan, LAGI, berjalan menuju masjid.


Dlm perjalanan kembali ke masjid, dia terjatuh lagi di tempat yg sama! Dia sekali lagi bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah dia sekali lagi, berganti baju, berwudhuk dan berjalan menuju masjid .


Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu, lalu dia bertanya siapakah gerangan lelaki tersebut. Lelaki itu menjawab "Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda.” Lelaki pertama mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.


Saat sampai di masjid, lelaki pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya. Lelaki kedua menolak. Lelaki pertama mengajak lagi hingga berkali2 dan jawapannya sama. Lelaki pertama bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan solat. Lelaki kedua menjawab “Aku adalah Syaitan”


Lelaki itu terkejut dgn jawapan lelaki kedua. Syaitan kemudian menjelaskan, “Saya melihat kamu berjalan ke masjid dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah memaafkan semua dosa2mu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya dan bahkan itupun tidak membuatmu merubah pikiran untuk tinggal dirumah saja, kamu tetap memutuskan untuk kembali ke masjid .


Kerana hal itu, Allah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu. Saya khuatir jika saya membuat mu jatuh utk ketiga kalinya, jangan2 Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa anda sampai di masjid dgn selamat.”


Jadi, jangan pernah biarkan Syaitan mendapatkan keuntungan dari setiap aksinya.


Jangan melepaskan sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tau ganjaran yg akan kamu dapatkan dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut.


waSsalam...


No comments:

Followers