senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Sunday 1 August 2010

ke arah melengKaPkan sebUah kehidUPan....


Islam itU indah dan mengindahkan seLuruh aLam...

memahami tabiat dan sifat-sifat semula jadi manusia dan iSLam mengizinkan perkahwinan. antara leLaki dan peremPuan.... Rasulullah SAW sendiri menyuruh dan menggalakkan umatnya berkahwin atau mendirikan rumahtangga...

Rasulullah SAW bersabda:

“Hai para pemuda, barangsiapa dari kalangan kamu berdaya mengadakan belanja kahwin, maka hendaklah kamu kahwin kerana nikah itu lebih pada menundukkan pandangan dan lebih menyelamatkan akan kemaluan. Kalau tidak mampu maka berpuasalah kerana puasa itu ibarat kebiri.”

Sesungguhnya, berkahwin adalah sunah yang perlu disegerakan bagi siapa yang cukup syarat-syaratnya. Penekanan perkahwinan dibuat oleh Rasulullah SAW melalui hadis berikut:

“ Demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling takwa kepadanya, tetapi aku berpuasa, aku sembahyang dan aku tidur, aku juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikut aku.”

jadi mengertiLah kiTa tentang ayaT di ataS.. manUsia itu fiTRahnya berkeinginan terhadaP berlainan janTina...itu hUkum ALLAH, jika manUsia itU tertarik kepada seSama jenis..itU adalah perkara yang diLarang dan dilaknaT ALLAH dan sesUngguhnya haram disisi iSLam...

Rasulullah SAW jUga menegah umatnya dari terus membujang dan tidak mahu berumahtangga dan tidak mahu berzuriat seperti kelakuan orang-orang musyrikin yang tidak mahu bertanggungjawab sebab takutkan papa, miskin, merosot ekonomi dan kelaparan.

Gejala-gejala yang tidak sihat ini bertentangan dengan hukum Allah yang menjamin tiap-tiap hambanya diberikan rezeki mengikut muslihat hamba itu sendiri.

Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada hidup membujang. Mereka yang hidup membujang adalah seperti Rahib (hidup bertapa) dan mengharamkan yang halal.”

Jelaslah, orang yang hidup membujang baik lelaki ataupun wanita sengaja mengharamkan yang halal. Yakni sanggup menahan gelora hawa nafsu dan membiarkan dirinya seperti dalam pertapaan.

Demikianlah Allah SWT menerangkan kepada hambanya tentang ada hikmah dijadikan lelaki dan perempuan. Ianya tidak lain supaya hidup berpasang-pasang, yakni berkahwin.

Apabila seseorang itu berkahwin, dia dapat mendidik jiwa, membersihkan hati dan memperkuatkan peribadinya.

Rasulullah SAW pernah bersabda: “Jika seseorang itu berkahwin maka dia menyempurnakan separuh daripada agamanya, maka bertaqwalah kepada Allah pada separuh lagi.”

renUng2kan dan selamaT beramaL..

waALLAHuaLam..

No comments:

Followers