senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Sunday 20 February 2011

gUru sebagai seorang pencinTa alam sekitar




aSsalamUalaikum....



Sebagai seorang guru, kesedaran alam sekitar penting didedahkan kepada pelajar. Berdasarkan gambarajah yang diberikan ,kesedaran ini boleh dilakukan melalui pelbagai program seperti:

mengadakan kempen alam sekitar dimana penceramah dijemput untuk menyampaikan ceramah mengenai tanggungjawab memelihara alam sekitar.

lawatan ke jabatan alam sekitar juga boleh dilakukan kepada pelajar supaya pihak jabatan dapat memberi taklimat mengenai betapa pentingnya pelajar menjaga alam sekitar terutamanya pencemaran air.

guru perlu memasukkan isu alam sekitar ini didalam pengajaran dan pembelajaran dimana menceritakan kepada pelajar tentang langkah-langkah mengatasi pencemaran alam sekitar terutama air. 




Antara langkah-langkah tersebut ialah mengharamkan pembakaran sampah sarap di kawasan terbuka. Manakala kilang-kilang hendaklah dibina jauh dari kawasan perumahan. 




Aktiviti pembinaan,perlombongan, dan pembalakan juga haruslah dikawal supaya tidak menyebabkan hakisan dan pemendapan tanah sekaligus membahayakan penduduk yang tinggal berhampiran kawasan tersebut.guru juga perlu sentiasa memberi kesedaran kepada pelajar terutamanya supaya menjaga kebersihan alam sekitar. 


Perlu juga ditunjukkan kepada pelajr tentang proses-proses kitar semula bahan-bahan buangan supaya pencemaran air terutamanya tidak berlaku.



menguatkusakan undang-undang untuk mengatasi pencemaran air.



mengawal aktiviti pembalakan untuk mengurangkan pencemaran air.



perhutanan semula iaitu menanam semula hutan dengan benih baru setelah pokok boleh ditebang.



pendidikan; dimana mendidik pelajar sekolah dan orang ramai 






waALLAHualam...










2 comments:

Farahiyah Smart said...

~Bersama-sama Melestarikan Bumi Kita~
gURU KajiAN sOSIal...

Hamba Allah said...

farahiyah..

hehe..betUl tu/..

Followers