senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Friday 18 February 2011

naSib umaT ISLAM di akhir zaman.pemikiran kiTA teLah diracUni!






naSib umaT ISLAM di akhir zaman.pemikiran kiTA teLah diracUni!





aSsalamUalaikUm….




jOm sama-sama kiTa renUngkan...mengapa hibUran jadi teman dan agama diabaikan??



aPa yang dicari dalam hibUran ?? sehingga sOLat diabaikan? Sehingga agama diperlekehkan? Bila ada konsert dianjUrkan, sOlat diabaikan. pergaUlan bebaS disana-sini. Tiket yang mencecah raTusan malahan ribUan tidaklah terlalU besar dimata mereka. walaUpun seringgit untUk disedekahkan pada maSjid dilihat terlalU besar. maSyaALLAH.. sedarkah kiTa??

Dan bila ada kOnsert naSyid dianjUrkan.. nilai rm 5.0o pULa dilihat terlalU besar.kOnonnya dengan jUmlah itU sUdah dapat menampUng makan untUk sekali makan. Apalah sangat tiket yang berjUmlah rm5 itU kerana jUmlah dana yang terkUmpul itU biasanya akan disalUrkan kepada orang yang lebih memerlUkan dUIt tersebUt iaitU Rumah orang Tua dan rUmah anak yaTim…orang yang memang sUdah patUt kita tOlong.






Sahabat2 semUa..

Dalam kehidUpan kita ini. terlalU banyak kita didatangi dengan pelbagai unSur2 hibUran.sesUngguhnya ISLAM tidak melarang umaTnya untUk mencari hibUran tetapi hendaklah tidak sehingga melalaikan.

Dan ini samalah jika terdapat pengisian berbentUk hibUran di sesebUah tempat. Tidak salah asalkan tidak melalaikan. Jika di sebUah institusi pengajian.terlalU banyak aktiviti dalam bentUk hibUran telah dirancangkan sehingga aktiviti agama sUkar untUk dilaksanakan.sehinggakan berbagai-bagai alasan direncanakan..kOnonnya-



  1. jadUal sUdah terlalU padat.
  2. Nanti ramai yang tak mahU melibatkan diri.
  3. kOs terlalU tinggi.
  4. terlalU mundUr atau jUmud
  5. tak menyeronOkkan
  6. dan sebagainya….


mengaPa mentaliti umaT iSLAM kita telah diracUni sehingga kita semUa menjadi seperti ini?





Sedarlah! Bangkitlah! Wahai sahabat2 semUa…





Janganlah kita terlalu memandang kepada dUnia semata2. Dan janganlah kita semUa tertipU dengan semUa nikmat dan keseronokan yang sementara ini.



Perjalanan kita maSih jaUh sahabat2…







Salam…waALLAHualam….





No comments:

Followers