senang-senang datang la lagi eyh..sahabaT amatlah dialU-alUkan...

Tuesday 21 December 2010

aPa yang kutahU kukongSikan~


aSsalamUalaikum..

beraPa ramai di lUar sana yang sedar dan dapat membezakan siaPa musuh ,  siapa kawan…



sewaktu saya belajar dulu, ustaz selalU berpesan…sahabat adalah orang yg sentiasa mendekatkan kita kepada ALLAH manakala musuh adalah manusia yang hanya melalaikan kita dengan mengajak kita melakukan sesuatu yang membuatkan kita lupa pada ALLAH swT..


ya, benar~ tiada manUsia yang semPurna melainkan Nabi kiTa Nabi Muhammad saW… 


kiTa tidaklah maksUm yakni tidak melakUkan dosa, tetaPi kita harUs sedar jika kita telah lalai dan alPa yakni dengan meninggalkan aPa yang diperinTahkan ALLAH dan melakUkan aPa yang telah dilarangnya..



saya yaKIn semUa diantara kiTa paSTi pernah melakUkan dOsa bUkan, samaada sedar ataUpun secara tidak sedar…sebab iTulah kita diharUskan sentiaSa memUhasabah diri kiTa….saya berpeSan bUkan cUma untUk sahabat tetaPi termasuklah diri saya sendiri….


“demi maSa, sesUngguhnya manUsia itU dalam kerUgian melainkan yang beriman dan beramal sOleh dan yang berpeSan-pesan kepada kebaikan”

Jelas ayaT Quran diatas menjelaSkan bahawa aPalah sangat yang perlu kiTa kejar didUnia ini selain aPa yang telah diperinTAHkan oleh ALLAH swT… ingat “ dUnia ini hanyaLah semenTara”!!

sahabat-sahabaT sekalian..


hidup kita ini penuh dengan tipU daya…ataU dengan erTi kata lain adalah sesUatu yang tidak kekal…



mengapa saya mengaTakan sedemikian???

Cuba perhaTikan di sekeliling kiTa, tiada apa yg kekal kan..sebab itU ada naSihat mengatakan “sayangilah aPa yang ingin kaU sayangi taPi sUatu hari nanti kaU pasTi akan berpiSah dengannya”

Dunia ini memang kampung di mana kita sementara saja akan menjalani kehidupan. Sungguh pendek masa waktu kehidupan ini. Kerananya pesan hikmah, "cintailah orang yang engkau cintai, tapi ingat satu saat engkau akan berpisah dengannya," memiliki makna bahawa hendaklah cinta kita tetap dalam kesedaran akan adanya kehidupan kekal abadi kelak. Cinta kita hendaklah dibingkai dalam nilai-nilai kebenaran dan kebaikan. Kita berharap jalinan cinta kita terhadap mereka yang kita cintai berkekalan hingga Hari Akhir nanti.

salam sahabaT...




No comments:

Followers